Legutóbbi számunkból

Tartalom
Próbaszám
Médiaajánló
 

A Jövő Járműve


Prof. dr. Palkovics László tudományos munkássága


 Önéletrajz

Név: Palkovics László                      Szül. év: 1965
Egyetemi diploma:                           Budapesti Műszaki Egyetem  Közlekedésmérnöki Kar (autógépész szak)
Kandidátusi fokozat:
            A megszerzés éve:1993
            Tudományterülete: gépészet (járműgépész)
 Az MTA doktora
            A megszerzés éve: 1998
            Tudományterülete: gépészet (járműgépész)
 Az MTA levelező tagja
            Megválasztás éve: 2007-10-03           
            Osztály: műszaki
 Díjak:                     Széchenyi díj
                               Bánki Donát díj
                               Gábor Dénes díj
                               European Traffic Safety Award for Commercial Vehicles 2oo9
 Nyelvismeret:         angol felsőfok (írás, olvasás, beszéd)
                               német felsőfok (írás, olvasás, beszéd)
                               orosz felsőfok (írás, olvasás, beszéd)
                               olasz (alapfok)
Nyelvvizsga:           orosz – felsőfokú, angol – középfokú
Munkahelyei:           BME Gépjárművek Tanszék (e. tanár, tanszékvezető)
                                MTA SZTAKI (tudományos munkatárs)
                                Knorr Bremse Fékrendszerek Kft. (több beosztás)
                                            Knorr Bremse Systeme für Nutzfahrzeuge (több beosztás)
                                            AIPA Non-profit Közhasznú Kft. – ügyvezető igazgató
 
Járműgépészet, járműdinamika, szabályozott gépjárműrendszerek tervezése, fejlesztése és vizsgálata (kormány-, fék-, felfüggesztési rendszerek), intelligens jármű- és útrendszerek (autonóm jármű és járműfolyam irányítás, vezetőt támogató adaptív sebességtartó és sávdetektáló rendszerek), redundáns járműrendszerek fejlesztése, haszonjármű rendszerek, haszonjárművek környezetre gyakorolt hatásai, ipari termékfejlesztési és előfejlesztési folyamatok, elektronikus járműrendszerek indusztrializálása. Hibrid járműhajtások.
 
Haszonjárművek menetdinamikai szabályozó rendszere: találmány, kidolgozott műszaki megoldás, és a piacra 2001-óta bevezetett ipari termék, amely csuklós és szóló haszongépjárművek kipördülés, kicsúszás, becsuklás és felborulás elleni védelmét biztosítja a járművön lévő szenzorok jeleinek intelligens feldolgozása alapján és a fékrendszer autonóm működtetésén keresztül – a vezető közvetlen beavatkozása nélkül – jelentősen csökkenti a fent említett baleseti helyzetek kialakulásának a valószínűségét (6o% halálos balesetek esetén). A rendszert az Európai Únió haszonjárművekben 2o13-tól kötelezően előírta. A terület egyik alapszabadalmának megalkotója.
 
Haszonjármű felfüggesztések útbarátsági fokának meghatározása: az OECD DIVINE (Dynamic Interaction between the Vehicle and the Infrastructure) projektjének magyarországi projektvezetőjeként javaslat kidolgozása a haszonjármű felfüggesztések útbarátsági fokának méréssel történő meghatározására.
 
Új generációs elektronikus haszonjármű fékrendszer: a teljes fékrendszer komponens fejlesztésének vezetése (elektronikus vezérlőegységek, elektro-pneumatikus szelepek, szenzorok és a rendszer szoftver) beleértve azok specifikálását, tervezését, vizsgálatát és jóvhagyását, valamint szériába történő vezetését a kitűzött műszaki, költség és határidő célok betartásával. A fejlesztő team irányítása, tevékenységük ellenőrzése. A rendszer termék 1996 óta, több generációban. Európában minden haszonjármű széria rendszere.
 
Elektronikus légellátó rendszer vezérlőegysége és az irányító szoftver: a rendszer vezérlőegységének és az irányító szoftver fejlesztésének specifikálása, a fejlesztés irányítása, vizsgálata és jóváhagyása. A rendszer termék, több funkcióval egészült ki (elektronikus kézifék, kompresszor irányítási funkciók).
 
Aktiv és félaktív felfüggesztési rendszer: a lengéscsillapító szabályozásán alapuló rendszer szabályozási stratégiájának elméleti kidolgozása, különös tekintettel a robusztos irányítási technikák alkalmazására, amelyek a rendszerben fellépő parametrikus bizonytalanságok esetén is biztosítják a rendszerrel szemben támasztott minőségi követelmények kielégíthetőségét. Az elméleti vizsgálatokat részletes szimulációs és kísérleti analízissel támasztotta alá (alapvetően a kandidátusi értekezés eredményein alapulva), a kísérleti rendszert alakított ki (un. negyed-jármű modell létrehozása). Az elméleti és kísérleti eredmények alapján kifejlesztésre került a haszonjárművekre alkalmazott félaktiv lengéscsillapító szabályozó rendszer. A rendszer termékfázisba került.
 
Autonóm kormány rendszer tervezése és vizsgálata: a személyautókra kidolgozott és vizsgált aktív összkerék kormányzási rendszer eredményei alapján kidolgozás alatt áll egy, a haszonjárművekben alkalmazható az un. steer-by-wire rendszert felhasználó kiterjesztett menetdinamikai szabályozó rendszer. Kormány és fékrendszer logikai, irányítási és komponens szintű integrációja.
 
Intelligens járműrendszerek tervezése: radar alapú vészfékezési rendszer, valamint video kamera alapú sávelhagyás detektáló rendszer tervezésének az irányítás, termékké fejlesztése. A fejlesztő csoport irányítása, a rendszer integrációja a fék és az elektromos kormány beavatkozási lehetőséggel.
 
Energia hatákonyság növelő fejlesztések: a haszonjárművek fejlesztésének legkiemeltebb témája az üzemanyag fogyasztás csökkentése. Több megoldás került kidolgozásra ezen a területen, amelyek több rendszer együttes irányításán alapulnak: sűrített levegő befúvás a motor tranziens üzemekor, parazita fogyasztók kiiktatása (légkompresszor, szervó szivattyú). Ezeken a területen részben már termék, részben a termékfejlesztési folyamat késői szakaszában lévő projektek.
 
 
Publikációk
Külföldön megjelent
Magyarországon megjelent
Idegen nyelven
Magyarul
< 1998
³ 1998
< 1998
³ 1998
< 1998
³ 1998
Könyv
 
 
 
 
 
 
Könyvrészlet
 
 
 
1
 
 
Cikk
19
9
1
2
10
5
Konferencia kiadv.
25
49
24
30
2
5
Egyetemi jegyz.
 
 
 
 
1
 
Kutatási jelentés
6
1
 
3
2
1
Szabadalom
 
5
 
 
 
 

Az öt legjelentősebb cikk bibliográfiai adatai,
az abban publikált új tudományos eredmények

Palkovics, L., El-Gindy, M. „Design of an Active Unilateral Brake Control System for Five Axle Tractor-Semitrailer Based on Sensitivity Analysis”, Ottawa, Ontario. 34 p. Vehicle System Dynamics, Vol. 24, No. 10, pp. 725-758. (Dec.1995)
          Ebben a cikkben kerül elsőként részletes vizsgálatra (bár maga az ötlet és annak szimulációs vizsgálata már több, elsősorban konferencia kiadványban ismertetésre került) a kerekenkénti fékezés hatása a jármű stabiltására. A tervezett robusztos szabályozó alkalmazása erre a feladatra a publikáció időpontjában egyedi, különösen az elvégzett analitikus érzékenységvizsgálattal együtt.
          Palkovics, L. Fries, A. „Intelligent electronic systems in commercial vehicles for enhanced traffic safety” Vehicle System Dynamics. 35 (4-5): 227-289. (2001)
          A cikk összefoglalja a haszonjárművekben a közeli jövőben alkalmazásra kerülő, a közlekedés biztonságát befolyásoló elektronikus járműdinamikai rendszerek legfontosabb tervezési kritériumait és elveit.
          Palkovics, L., Gaspar, P., Bokor, J. „Design of active suspension system in the presence of physical parametric uncertainties”, Proc. of ACC'93, San Francisco, California, June 1993, USA., pp. 696-700. (1993)
          Ebben a cikkben kerül leírásra a robusztos LQR és a H¥ szabályozók kombinációjából kialakított szabályozó, ill. bizonyításra az ezt megalapozó irányításelméleti tétel. A tétel jelentősége, hogy a tervezett szabályozó egy quadratikus funkcionálba foglalva képes figyelembe venni a modellben található strukturált (alapvetően parametrikus) bizonytalanságokat és a strukturálatlan, a rendszerre ható egyéb zavarásokat.
          Palkovics, L., Venhovens PJT „Investigation on stability and possible chaotic motions in the controlled wheel suspension system”, Vehicle System Dynamics, vol. 21, pp. 269-296. (1992)
          A cikk a kandidátusi értekezésben vizsgált szabályozott járműfelfüggesztések tervezési feltételeit és az alkalmazott szabályozók stabilitási viszonyait vizsgálja, különös tekintettel a rendszerben fellépő holtidőre és erőteljes nemlinearitásokra (pl. kerékelpattanás). Kimutatja, hogy ezen feltételek együttes teljesülése esetén a rendszer nem prediktálható módon viselkedhet.
          Palkovics, L., Semsey, Á. and Gerum, E. “Roll-Over Prevention System for Commer­cial Vehicles – Additional Sensorless Function of the Electronic Brake System”, Vehicle System Dynamics, 32: (4-5) 285-297 (Nov. 1999)
          A cikkben ismertetésre kerül a korábban már említett járműdinamikai szabályozó rendszer egy funkciója, amely a haszonjárművekben kiegészítő szenzorok nélkül képes a borulásközeli helyzet felismerésére és annak bekövetkezési valószínűségének csökkentésére. A rendszer jelentősége annak ipari alkalmazásában rejlik, mivel egy robusztos funkciót valósít meg alacsony költség- és komplexitás szinten.
 
Hivatkozások
Könyvben
Cikkben
Konf. kiadványban
Egyéb helyen
Külföldi szerző
5
119
24
11
Magyar szerző (is) külföldön
 
8
13
 
Magyar szerző is itthon
 
 
 
 
Idegen nyelven
 
 
13
5
Magyarul
 
12
 
6
vendégprofesszor és vendégkutató
1989                 Helsinki University of Technology (2 hónap) – kutatói és oktatói ösztöndíj
1991, 1992        Delft University of Technology (8 hónap), kutató ösztöndíj
1993                 CSTT (Center for Surface Transportation Technology, Canada, 1 év, kutatói állás
1993                 University of Ottawa (a fenti tartózkodás alatt) meghívott előadóként
szerkesztőbizottsági elnökség, tagság
Jövő járművek, szerkesztőbizottság elnöke
Járművek és mezőgazdasági gépek, szerkesztőbizottság elnöke
Int. Journal of Vehicle Design, Heavy Vehicles, szerkesztőbizottsági tag 1999-ig
Journal of Automobile Engineering, szerkesztőbizottsági tag 2001-ig
International Journal of Vehicle System Dynamics, szerkesztőbizottsági tag
 
Konferencia szervezés
 
Szervező bizottság
Plenáris
Mini szimpózium
elnök
tag
előadó
szervező
Nemzetközi tud. konf.
1
3
12
9
Magyar tud. konferencia
3
7
20
10
Bírálatok
 
Tudományos fokozat, cím megszerzésére
Hazai eljárás
Külföldi eljárás
 
Magyar
Idegen
 
Akadémia doktora bírálója
2
 
 
Doktorandusz/tud. ösztöndíjas témavezetője
19
 
1
Ezek közül megszerezte
3
 
1
PhD, kandidátusi, egyetemi doktori bírálója
8
 
1

 

Forrás:                            Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság
Összeg:                           30.000.000 Ft
Azonosító szám:              97-97-68-1509
Pályázat futamideje:          1997-1999
Pályázat címe:                  Járműirányító rendszer haszonjárművekre
Közreműködő:                Dr. Palkovics László (mint a szakterületért felelős vezető oktató)
 
Forrás:                            OMFB
Összeg:                           40.000.000 Ft
Azonosító szám:              97-20-MU-0036
Pályázat futamideje:          1997-2000
Pályázat címe:                  K+F eszköz
Témavezető:                    Dr. Palkovics László (mint a kutatóhely vezetője)
 
Forrás:                            OMFB
Összeg:                           30.000.000 Ft
Azonosító szám:              97-97-68-1511
Pályázat futamideje:          1997-2000
Pályázat címe:                  Elektronikus Fékrendszerek
Közreműködő:                Dr. Palkovics László (mint a kutatóhely vezetője)
 
Forrás:                            OMFB
Összeg:                           40.000.000 Ft
Azonosító szám:              OMFB-01555/98
Pályázat futamideje:          1998-2004
Pályázat címe:                  Pótkocsi ABS/EBS fejlesztése
Közreműködő:                Dr. Palkovics László (mint a kutatóhely vezetője)
 
Forrás:                            OMFB
Összeg:                           25.100.000 Ft
Azonosító szám:              OMFB-01551/98
Pályázat futamideje:          1998-2003
Pályázat címe:                  Műanyag Légrugószelep haszonjárművekhez
Közreműködő:                Dr. Palkovics László (mint a kutatóhely vezetője)
 
Forrás:                            OMFB
Összeg:                           199.965.600 Ft
Azonosító szám:              OMFB-01738/98
Pályázat futamideje:          1998-1999
Pályázat címe:                  Budapesti K+F Intézet
Közreműködő:                Dr. Palkovics László (mint a kutatóhely vezetője)
 
Forrás:                            PHARE
Összeg:                           19.655.565
Azonosító szám:              H 9305-02/1026
Pályázat futamideje:          1996-1997
Pályázat címe:                  Sávelhagyás detektálás haszonjárművekben
Témavezető:                    Dr. Palkovics László
 
Forrás:                            OMFB
Összeg:                           14.200.000 Ft
Azonosító szám:              OMFB-02292/99
Pályázat futamideje:          1999-2000
Pályázat címe:                  Kerámiabetétes szelep fejlesztése
Közreműködő:                Dr. Palkovics László (mint a kutatóhely vezetője)
 
Forrás:                            Alapítvány a Távközlési és Telematikai Felsőoktatásért (MATÁV)
Összeg:                           500.000 Ft
Azonosító szám:              5/98
Pályázat futamideje:          1998
Pályázat címe:                  Közúti járműinformatikai és közlekedéstelematikai rendszerek kutatása
Közreműködő:                Dr. Palkovics László (mint a tanszék vezetője)
 
Forrás:                            MKM
Összeg:                           11.500.000 Ft
Azonosító szám:              FKFP 0093/1999
Pályázat futamideje:          1997-2000
Pályázat címe:                  Integrált járműirányítási rendszerek
Közreműködő:                Dr. Palkovics László (mint a tanszék vezetője)
 
Forrás:                            Oktatási Minisztérium
Összeg:                           4.100.000 Ft
Azonosító szám:              FKFP 0093/1999
Pályázat futamideje:          1999-2001
Pályázat címe:                  Haszonjárművek környezeti hatásai
Témavezető:                    Dr. Palkovics László
 
Forrás:                            EU5
Összeg:                           3,1 mEuro
Pályázat futamideje:          3 év
Pályázat címe:                  PEIT (Powertrain Equipped with Intelligent Technologies)
Témavezető:                    Gernot Spiegelberg (DaimlerChrysler)
Fékrendszer alprojekt témavezetője: Dr. Palkovics László
 
Forrás:                            NKFP
Összeg:                           350,000,000 Ft
Pályázat futamideje:          2 év
Pályázat címe:                  Haszonjármű flottairányitási rendszer
Témavezető:                    Bokor József (MTA SZTAKI)
Járműfedélzeti rendszer alprojekt vezetője: Dr. Palkovics László
 
Forrás:                            EU6
Összeg:                           6,5 mEuro
Pályázat futamideje:          2 év
Pályázat címe:                  SPARC (Secure Propulsion Using Advanced Redundant Control)
Témavezető:                    Gernot Spiegelberg (DaimlerChrysler)
Fékrendszer alprojekt témavezetője: Dr. Palkovics László
 
Forrás:                            NKTH (Pázmány Péter program)
Összeg:                           1,500,000,000 Ft
Pályázat futamideje:          4 év
Pályázat címe:                  Elektronikus Jármű és Járműirányítási Tudásközpont
Témavezető:                    Dr. Stukovszky Zsolt (BME)
Fejlesztési igazgató:           Dr. Palkovics László
 
Forrás:                            NKTH (Jedlik Ányos program)
Összeg:                           416, 850, 000 Ft
Pályázat futamideje:          3 év
Pályázat címe:                  Műszaki manyagok alkalmazása biztonságilag kritikus területeken
Témavezető:                    Dr. Palkovics László
 
Forrás:                            NKTH (Nemzeti Technológiai Program)
Összeg:                           691,300,000 Ft
Pályázat futamideje:          3 év
Pályázat címe:                  Vezetéstámogató elosztott rendszerek innovációja haszongépjárművekre
Témavezető:                    Dr. Palkovics László
 
Forrás:                            KMOP – 2008 – 1.1.1 Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység
Összeg:                           85,838,134 Ft
Pályázat futamideje:          3 év
Pályázat címe:                  Új elektronikus vezérlésű kézifék prototípus kifejlesztése a Knorr Bremse …
Témavezető:                    Szoboszlay András
Fejlesztési igazgató:           Dr. Palkovics László
 
Forrás:                            KMOP – 2008 – 1.1.1 Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység
Összeg:                           156,561,127 Ft
Pályázat futamideje:          3 év
Pályázat címe:                  Intelligens motor menedzsment rendszer kifejlesztése
Témavezető:                    Lóránt Gábor
Fejlesztési igazgató:           Dr. Palkovics László
 
Egyebek
Széchenyi Egyetem, a Pannon Egyetem együttműködésében, a Kecskeméti Főiskola részvételével elnyert TAMOP Kutatóegyetemi járműipari pályázat tudományos igazgatója
Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetéség elnöke
Autóipari Versenyképességi Tanács tagja
NKH PIB (Projekt Irányító Bizottság) elnöke
Board member of the International Forum for Road Transport Technology
Az ENSZ-EGB WP29/GRRF albizottság járműstabilitási munkacsoport vezetője
Az Útügyi Világszövetség Nemzeti Bizottságának a tagja
Kutatási és Technológiai Innovációs Tanács tagja 2004-től
Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság elnöke, 2001-től 2004-ig
A Magyar Autóműszaki Felsőoktatásért Alapítvány alapítója, kuratóriumi tagja és ügyvezetője 1999-től
ORFK OBB (országos balesetmegelőzési bizottság) elnökségének a tagja, 1996-tól
Magyar Gépjárműipari Szövetség, alapító főtitkár, 1996-tól
IAVSD (International Association for Vehicle System Dynamics) vezető testületének a tagja, 2001-től
GTE Jármű Szakbizottság elnökségének a tagja
IFAC Közlekedési albizottságának a tagja
Felsőoktatási Tudományos Tanács tagja, 1999-ig
 
Kutatói ösztöndíj, 2 hónap, TU Helsinki, Finnország
Kutatói ösztöndíj, 5 hónap, TU Delft, Hollandia
Kutatói ösztöndíj, 3 hónap, TU Delft, Hollandia
1 év, Centre for Surface Transportation Technologies, NRC Canada, kutatói állás
Munkavállalás, 2 év, Knorr Bremse SfN, Németország, elektronikus termékfejlesztési igazgató
Németországi résztevékenység, Knorr Bremse SfN, kutatási és előfejlesztési igazgató
 
A nappali graduális oktatásban
Közúti járművek, Gépjármű mechanika, Gépjárművek műszeres vizsgálata, Elektronikus járműrendszerek
Doktorandusz képzésben
Intelligens járműrendszerek, Elektronikus járműrendszerek