Legutóbbi számunkból
A Jövő Járműve
- Áramlás okozta zajok modellezése levegőszelepben
- Hangos karácsonyra várva
- Autóbusz futóművének dinamikai modellezése
FSH
Formula Student Hungary: Európa legjobbjai Győrben
A győri XMEDITOR szakkommunikációs cég által már hatodszor meghirdetett egyetemi-főiskolai nemzetközi autóépítő verseny idén is a nyár egyik legkiemelkedőbb autóipari találkozóhelye lesz. A 2015. augusztus 20. és 23. között megrendezésre kerülő verseny a megszokott helyszínen, a Győr-gönyűi kikötő betonján mutatja be az autósport feltörekvő fejlesztőit.
A Formula Student Hungary jelentősége abban rejlik, hogy a kelet-közép-európai autóipart képviseli és kiemelten kezeli az ebből a régióból származó csapatok szerepeltetését. A rendezvény atmoszférájával is kitűnik a versenysorozat állomásai közül, az itt kialakított barátságos és közvetlen környezetnek köszönhetően az FSH az elmúlt években a legkedveltebb európai versennyé vált.
A magyar verseny növekvő népszerűségét mutatja az is, hogy idén minden eddiginél több csapat jelentkezett, a nyílt regisztráció során pedig csupán ezredmásodperceken múlt a versenyre való bekerülés. Összességében 44 csapat szerezhetett induló pozíciót a 2015-ös FSH-ra, így 61-en szorultak a várólistára.
De mi az a Formula Student?
Az első versenyt az USA-ban rendezték 1981-ben 6 csapat részvételével. Az elmúlt közel 33 év alatt mintegy 600 Formula Student csapat alakult a az Egyesült Államoktól egészen Ausztráliáig.
A versenyző csapatok a világ minden pontjáról érkező, felsőoktatásban tanuló diákokból állnak. Nemcsak mérnökhallgatók vesznek részt a versenyben, hanem más tudományterületek hallgatói is, mivel a feladat összetettségéből adódóan más szakismeretekre is szükség van. A mérnöktudományok mellett fontos szerepet kap a közgazdaságtan, a marketing és a gazdasági jog is.
A futamok egy többnapos eseménysorozat keretében kerülnek megrendezésre, melynek első megmérettetése a gépátvétel. A gépátvétel után következnek a „statikus” versenyszámok, melyek során a csapatok bemutatják az autó műszaki megoldásait, a kalkulált gyártási költségeket és prezentálják az autóhoz felépített üzleti tervüket. A bírák gyakorlatilag az egész „vállalkozás” szervezettségét, szakmai felkészültségét, gyakorlatiasságát vizsgálják. A zsűri a helyszínen, az autó mellett lebonyolított több órás, szóbeli elbeszélgetésen kérdéseivel a tervezés alaposságát, a tervezői döntések megfontoltságát firtatja.
A pontszám nagyobbik része a versenypályán szerezhető meg, a „dinamikus” versenyszámok során. Itt a prototípusok összesen 4 különböző versenyszámban mérkőznek meg. A 75 méteres egyenes versenypályán az autó gyorsulását mérik,
8-as pályán az átterhelődést vizsgálják, egy autónak 2-2 kört kell megtennie a nyolcas két felében. Az „Autocross” elnevezésű verseny egy kb. 1 km-es versenypályán zajlik, ahol a köridő alapján rangsorolják a csapatokat. Az „Endurance” a tartósságról, a megbízhatóságról szól. Ebben a számban 22 km-et kell megtenniük a versenyzőknek, és a tüzelőanyag takarékosságot, az időt és az állóképességet vizsgálják. A 3 statikus és 4 dinamikus versenyszám pontszámai alapján alakul ki a végső sorrend. A győztes csapatok a díjátadón vehetik át a kupákat, illetve itt osztják ki a szponzorok által szervezett külön versenyszámok díjait is.
Aktuális és részletes információk a verseny honlapján találhatók.
Ajánló
Autótechnika
- A JÖVÕ MOBILITÁSA ELÕADÁSSOROZAT
- Suttogó fékbetétek: Akusztikai tesztek a fokozott fékezési
- VÁSÁRIDÕ